تولبد محتوا

  • ۰
  • ۰

اگر با دیده بان همراه بوده باشید در مقاله ما با عنوان  ” تولید محتوا چیست ” متوجه اهمیت موضوع تدوین استراژی تولید محتوا برای موفقیت بیشتر در بازاریابی محتوایی شده اید. با دیده بان همراه باشید.

همانطور که گفتیم تولید محتوای تخصصی (Content Marketing) فرصتی عالی برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا بتوانند عملکرد خود را در جذب مخاطب و البته تبدیل آنها به مشتری، بهبود بخشند. شما با ارائه ی محتوای ارزشمند و مرتبط به کاربران، می‌توانید اعتبار آنلاین کسب و کار اینترنتی خود را تقویت کنید.

اما نکته قابل توجه این است که با توجه به رقابت بسیار در فضای مجازی، امروزه بازاریابی محتوا تنها تولید و توزیع محتوا نیست، بلکه این کار نیازمند تدوین استراتژی تولید محتوا برای کسب و کار شما است، سوالی که لازم است از خود بپرسید این است که:

آیا برای بازاریابی محتوای خود نقشه راه دارید؟

استراتژیی تولید محتوا چیست؟

در پاسخ به این سوال که ” استراتژی تولید محتوا چیست ” تنها می توان یک پاسخ آورد: نقشه راه

بله استراتژی تولید محتوا، نقشه راه شما است که موارد بسیاری را در خود جای خواهد داد. مواردی مانند:

  • چه محتواهایی نیاز دارید؟
  • ترتیب انتشار آنها باید چگونه باشد؟
  • چه زمانی باید انتشار پیدا کنند؟
  • بودجه شما چقدر است؟
  • سئو داخلی که در نظر دارید چگونه است؟

و بسیاری سوالات دیگر که در تدوین استراتژی محتوا باید به آنها پاسخ دهید.

در واقع برنامه بازاریابی و تولید محتوایی که بتواند منجر به اهدفی مثل فروش، برند سازی، جذب مخاطب، اطلاع رسانی و .. شود را استراتژی تولید محتوا می نامند. در ادامه با ما همراه باشید تا گام به گام با صفر تا صد استراتژی تولید محتوا آشنا شوید.

 

آموزش استراتژی تولید محتوا

با دنبال کردن راهنمای زیر در سایت دیده بان، اطلاعات کامل و مورد نیاز برای تدوین استراتژی تولید محتوای کسب و کارتان را دریافت خواهید کرد. اولین نکته این است که باید توجه داشته باشید هر کسب و کاری متناسب با نوع آن می تواند استراتژی بازاریابی مخصوص به خود را داشته باشد چرا که هر حوزه ای مخاطبان مخصوص به خود را دارد.

چهار عنصر اساسی در تدوین استراتژی محتوا

برای داشتن یک استراتژی موثر در ثبت سفارش تولید محتوا  برای موفقیت باید این چهار عنصر را برای خود تعریف کنیم و آنها را در تدوین استراتژی تولید محتوا به کار بگیریم. و اما این چهار عنصر پایه ای کدامند؟

  • تشخیص جایگاه برند
  • ارزش رسانه ی شما
  • تحلیل تجاری کسب و کار (business case)
  • برنامه استراتژیک

در ادامه قبل از آموزش استراتژی تولید محتوا می خواهیم مفهوم هر کدام از این چهار عنصر را برایتان شرح دهیم. با دیده بان همراه باشید.

۱. تشخیص جایگاه برند شما

آیا از جایگاه برند خود در میان مردم و مخاطبان خبر دارید؟

اولین اطلاعاتی که برای تدوین استراتژی محتوا نیاز دارید، تشخیص جایگاه برند شماست. تشخیص جایگاه و ایجاد یک موقعیت خوب تعریف شده برای برند و محصول شما می تواند منجر به تجربه ای مناسب برای مخاطبان‌تان شود که بازاریابی محتوا این فرصت را به خوبی در اختیارتان گذاشته است.

پس اولین نکته ای که باید در تدوین صفر تا صد استراتژی تولید محتوا برای کسب و کارتان در نظر بگیرید، معرفی درست برندتان با استفاده از معجزه محتواست.

پرسش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا درباره جایگاه‌تان در بازار، اطلاعات مناسب تری بدست آورید و برای معرفی آن بهتر تلاش کنید:

  • مشتریان کنونی و بالقوه من چه کسانی هستند؟
  • آنها به دنبال چه نوع محصولی و یا محتوایی هستند؟
  • رقبای من چه کسانی هستند؟
  • رقبای برتر من چطور برای برندشان بازاریابی می‌کنند؟
  • ارزش منحصربه‌فرد برند من در چیست؟
  • محصول من در حل چه مشکلاتی می‌تواند مفید باشد؟
  • چه چیزی باعث می‌شود محصول من در برابر رقبا گزینه بهتری باشد؟
  • چطور می‌توانم شخصیت برند خودم را برجسته‌تر جلوه دهم؟
۲. ارزش رسانه ای شما

چرا مخاطبان باید شما را دنبال کنند؟

در تعریف استراتژی تولید محتوا و در مراحل تدوین آن، در نظر گرفتن ارزش رسانه ای شما بسیار اهمیت دارد. برای آنکه برندتان را به عنوان یک ناشر محتوای دیجیتال در باور مخاطب جا بیاندازید، باید مشخص کنید که قرار است چه ارزشی از طریق رسانه خود به مخاطبان ارائه دهید.

برای مثال:

  • شما با محتوای خود، چه ارزش منحصر به‌ فردی را برای مخاطبان‌تان فراهم می‌کنید؟
  • چه تمایزی با دیگر تولیدکنندگان محتوا دارید؟
  • چرا خوانندگان باید کانال‌های محتوایی شما را دنبال کنند؟

برای تشخیص نیازمندی مخاطبان به عنوان یک رسانه ارزشمند و جذاب باید:

  1. ابتدا باید پژوهش درباره مخاطبان‌تان را آغاز کنید تا نوع اطلاعاتی را که آنها در پی آن هستند.
  2. منابع مطلوب‌شان را شناسایی نمایید.
  3. سپس با بررسی استراتژی بازاریابی محتوا در رقبا به تدوین استراتژی خود بپردازید.

 

۳. تحلیل تجاری کسب و کار

در مورد قبل دیدیم فهماندن ارزش رسانه ای به مخاطبان ، بخش مهمی از یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق  را تشکیل می‌دهد. اما علاوه بر جذب خوانندگان و دنبال‌کنندگان جدید، استراتژی تولید و توزیع محتوا باید سبب شود کسب و کار شما نیز به جلو هم حرکت کند!

برای تشخیص این مورد باید اهداف تجاری که شرکت‌تان لازم است به دست آورد را شناسایی کنید و ببینید که تولید محتوا چطور کسب و کار شما را به این اهداف نزدیک‌تر خواهد کرد.

باید بیابید که برای سرمایه‌گذاری بر روی اجرای استراتژی تولید محتوا چه تعدادی منبع نیاز دارید و می‌خواهید از این امر چه نتایجی حاصل کنید؟

برنامه صفر تا صد استراتژی تولید محتوا بهتر است مستندسازی شده باشد تا بتواند به شما کمک کند درک بهتری از فواید، هزینه‌ها و خطرات پیاده‌سازی آن در شرکت‌تان داشته باشید و به خصوص با ارزشی که این برنامه برای شرکت شما به ارمغان خواهد آورد، مدیران را قانع کنید.

۴. برنامه استراتژیک

برنامه شما باید استراتژیک و مدیریت شده باشد…

برنامه شما علاوه بر تمامی داشتن سه ویژگی بالا باید، برنامه ای استراتژیک باشد! چنین برنامه‌ای به شما کمک خواهد کرد تا به هر مرحله استراتژی بازاریابی محتوای خود، خوب فکر کنید. این برنامه همچنین به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرید که از طریق بازاریابی محتوا، می‌خواهید خودتان را به چه کسی برسانید، چطور این محتوا را به آنها ارائه خواهید کرد و نتایج مطلوبتان را بدست می آورید.

 

چگونه استراتژی تولید محتوا بنویسیم ؟

حالا که برند خود را شناختید، ارزش رسانه ای را تشخیص دادید و با برنامه ای استراتژیک قصد داریم کسب و کار شرکت خود را رونق دهید نیاز به آموزش استراتژی تولید محتوا با توجه به معیارهای سال 2020 خواهید داشت.

برنامه‌ریزی بلندمدت این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بر اهداف شرکت‌تان متمرکز شوید، چالش‌ها را حدس بزنید و منابع را به طور موثر اختصاص دهید. برای مثال باید بدانید چه محتواهایی نیاز دارید و قرار است آنها را چگونه در سایت منتشر کنید!

در ادامه با ما در آموزش صفر تا صد استراتژی تولید محتوا همراه باشید. با اجرای این هفت گام خواهید توانست به صورت گام به گام استراتژی بازایابی محتوای خود را توسعه دهید و البته پیاده‌سازی کنید.

گام ۱: به ارزیابی محتوای کنونی خود بپردازید

گام اول که شاید بسیاری از آن غافل هستند ارزیابی و بهبود محتوای کنونی شماست!

ارزیابی محتوا می‌تواند به شما کمک کند در عصر بازاریابی دیجیتال ، گذشته خود را بهبود دهید. با درنظر گرفتن اینکه تقریبا ۱.۶ میلیارد وب‌سایت وجود دارد و در هر ماه بیش از ۷۰ میلیون پست وبلاگی منتشر می‌گردد، می‌بینیم که میزانی باورنکردنی از اطلاعات وجود دارد که مخاطبان شما می‌توانند روی آن کلیک کنند. تولید محتوا بدون هیچ درکی از اینکه چه چیزی برای مخاطبان شما و برندتان مناسب است، تنها اتلاف زمان و منابع خواهد بود.

راهکار:

جهت تدوین استراتژی تولید محتوای مناسب برای خود تمامی محتوای کنونی را جمع‌آوری کنید و به تحلیل مجموعه داده‌ها بپردازید تا موقعیت واقعی محتوای‌تان را درک کنید. چه نوع محتوایی مخاطبان شما را به خود جذب می‌کند؟ چه محتوایی برای شما بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت؟ لازم است چه چیزی را بهبود ببخشید؟

گام ۲: هدف‌گذاری کنید

قرار است به چه نتایجی برسید؟

برای اینکه اهداف‌تان همواره روشن و شفاف باشند، اطمینان حاصل کنید که هر بخشی از محتوای شما، در راستای برآورده ساختن این اهداف و سازمان‌دهی آنها به صورت سلسله‌مراتبی در جای خود قرار می‌گیرد. کار را با اهدافی آغاز کنید که با چشم‌انداز و مأموریت کلی شما ارتباط دارند و پس از آن به سمت شناسایی اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی که بازاریابی محتوا می‌تواند برای رسیدن به آن مفید واقع گردد، حرکت کنید. بهتر است در برنامه شما، اهداف راهبردی بلندمدت نسبت به اهداف عملیاتی مشخص، اولویت داشته باشند.

فراموش نکنید که اهداف بازاریابی محتوای تخصصی شما باید در دستیابی به اهداف تجاری مشارکت داشته و با راهبرد بازاریابی کلی شرکت‌تان نیز پیوند داشته باشند.

چارچوب‌های هدف‌گذاری

با اینکه ممکن است شما با چارچوب‌های هدف‌گذاری تعیین اهداف به روش smart بیشتر احساس راحتی کنید، اما برای تعیین هدف های واقع‌گرایانه، انعطاف‌پذیری یکی از نکات کلیدی است. در این موارد استفاده از چارچوب CLEAR را درنظر داشته باشید که می‌تواند به شما کمک کند در یک محیط پر از تغییرات، چابک‌تر باشید.

  • ۹۹/۰۳/۲۳
  • mohtavaa kar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی